Saturday, November 15, 2014

Art Journal - Doodling and writing.


Denne måneden er det doodling og tekst som er tema for ArtJournaling.
Tar man seg en runde på internet kan man finne den ene flotte siden etter den andre med nydelig og kunstnerisk doodling og tekst.
***
Da kan man kanskje bli litt skremt for å prøve selv... spesielt hvis man er fersk på AJ..
For mange av oss er slett ikke særlig flink til å tegne, eller vi tror det i allefall.
***
Men, frykt ikke :-) man må ikke ha spesielle tegneferdigheter for å få fine doodle sider fylt med tekst om man ønsker.

Man kan selvfølgelig bruke både stempler og stensiler sammen med maling og sprayer og få flotte fargerike sider.
Og om man legger til litt egen tegning på disse kan man få uventa fine resultater.
Men, nå er nå en gang AJ ment å være en plass hvor vi prøver ut ting og teknikker for oss selv.
***
Tekst behøver ikke å være så vanskelig, man kan finne sitater å bruke, eller rett og slett skrive hva man gjør.
***

Når det kommer til hjelpmidler, så har for eksempel Dyan Reavely sine stempler, de er veldig gode hjelpemiddler til å komme igang med.
Stensiler kan man få i alle varianter, det er bare å finne noe som inspirerer.
***
This month it is doodling and text that`s the theme for our ArtJournaling.
If you take a tour on internet you can find one beautiful an artistic page after another, filled with doodling and text.
***
That can seem scary, so one became afraid for trying out by oneself. And if you are new to AJ, that can really make you afraid of trying.
Many of us isn`t really good at drawing... at least we think we aren`t
***
But fear not, you don`t need good drawing skills to get great doodling pages filled with text if you want to.
***
You can ofcourse use both stamps and stencils together with paint, mist or whatever color medium you prefer to make beautiful and colorful pages in your Art Journal. 
And if you put some of your own drawing into it, you may even be suprised by the result.
And we all know that our AJ is ment to be a place to try out new things and teckniques.
***
Text doesn`t have to be difficult at all. You can find some simple sayings or just write about what your are trying out.
***
As for stamps to use, Dyan Reavely have some great one to get you started. 
Stencils you can find in so many variations, that it is just a question what inspires your creativity.
*****
Jeg har laget denne dobbelsiden i min store AJ, for å vise hva jeg snakker om her.
***
So I made this double page in my big journal, to try out what I am speaking about.
***
 Her er hele dobbelsiden. Jeg har brukt stensil rundt kanten for å lage borden.
***
Here is the double page in my AJ, I usede a stencil to make the border.
***
Her har jeg brukt et Dyan stempel for å lage linjene, og har skrevet med litt forskjellig størrelse på bokstavene for å få teksten til å passe mellom linjene.
Teksten er: det kan være litt av en utfordring å gjøre noe man ikke er så god på, men desto tilfredsstillende og meste det bedre for hver gang.
 ***
For the lines  I used a Dyan stamps and wrote with letters in different sizes to make the text  fit between the lines. The text says: sometimes it can be a real challenge to do something one isn`t really good at. But it is really satisfying when one do better for each time one try it out. 
***
***
Her har jeg laget en strek som ramme rundt sidene, tegnet for frihånd, jeg har også tegnet blomsten i alle hjørnene, hjertelinjen er et stempel jeg har brukt. Enkelt, men effektivt for å oppnå en ramme rundt motiv og tekst.
***
I made a line as a frame around the pages, drawing it myself, I also drew the flowers in all corners. The heart line is a stamp. This is just a simple, but effective way to make a frame around the motiv and text.
***
 ***
For jenta mi, har jeg brukt et stempel fra Dyan igjen. Dette stemplet er bare av selve kroppen, hodet, ansiktet og håret har jeg tegnet selv på frihånd, også har jeg fargelagt motivet med Copics.
Jeg stemplet og tegnet jenta på eget ark, og klipte ho ut for deretter lime ho inn på siden.
Ikke det helt store kunstverket denne siden, men jeg prøvde ut noe nytt for meg og hadde det morsomt underveis.
***
For this girl, I used a stamp from Dyan again. This stamp is just the body. I had to draw the head, face and hair myself. And I colored her with my copics.
I did the girl on a seperate paper and cut her out when she was done. Then I clued her to the page.
This isn`t the greatest art, but I tried out something new to me and I had a really great time making this page.
*****

Kirsten


Min art journal har et mer mixed media preg. Jeg har med egne bilder. Dette er bilder som er mer kunstbilder og ikke direkte familiebilder. Jeg prøver å fokusere på å ha tekst og bilde som danner en helhet på siden. 

My art journal, is more of a mixed media art journal. I also include my own photos in my journal. The photos are generally art photos, and the focus is on making the photo and a good quote go together. 


Jeg har brukt papirer fra Prima. Bakgrunnseffekten er laget med distress ink, alkohol blekk og stensiler. Jeg har tegnet forsiktig rundt kantene og skrevet små ord og setninger på bakgrunnen med tynn sort penn.

I have used paper from Prima, and created pattern and colour effects with distress ink, alcohol ink and stencils. I have doodled carefully around part of the edges and written small words and lines on the background.


Teksten på siden er på engelsk " Det er ikke hva du ser på som er viktig, men hva du ser". 

The text written on the page is "It's not what you look at that matters. It's what you see"



****
Så da håper jeg at dere ble inspirert til å prøve å lage en doodling og tekst side selv, med eller uten stempler og stensiler som hjelpemiddel.
***
I hope you got inspired to try to make a doodling and text page in your AJ, with or without the help from stamps and stencils.
*****
Så vær kreativ og ha det gøy!
***
So be creative and have fun!